Tiedotteet 2016

kuva: vas. Juniori-Jukurien puheenjohtaja Tapani Hurri, Mikkelin ehkäisevän päihdetyön ohjaaja  Anne Kohvakka ja EHYT ry:n viestinnän suunnittelija Maaret Väkinen.

mediatiedote 10.11.2016

EHYT ry palkitsi Mikkelin Juniori-Jukurit Ehkäisevä päihdetyö kannattaa -tunnustuksella

EHYT ry jakaa vuosittain Ehkäisevä päihdetyö kannattaa -tunnustuksen. Tänä vuonna tunnustus myönnettiin Mikkelin jääkiekkoseura Juniori-Jukureille aktiivisesta ja näkyvästä työstä päihteidenkäytön vähentämiseksi.

”Tunnustus myönnetään vuosittain henkilölle tai taholle, joka on edistänyt omalla paikkakunnallaan ehkäisevän päihdetyön tunnettuutta ja tuonut esille työn tärkeyttä. Juniori-Jukurit on hieno esimerkki jääkiekkoseurasta, jolla ehkäisevä päihdetyö on tärkeä osa toimintaa”, EHYT ry:n koordinaatiopäällikkö Leena Sipinen sanoo.

Juniori-Jukurien toiminnanjohtaja Kimmo Liukkonen toteaa, että urheilijan elämään päihteet eivät kuulu.

”Teemme pitkäjänteistä työtä terveiden, hyvinvoivien nuorten kasvattamiseksi. Ehkäisevä päihdetyö ei ole meillä ohimenevä kampanja. Se on jatkuva osa arkea, pala kokonaisuutta joka ohjaa oikeaan suuntaan. Rakennamme junnuille arvomaailmaa, jossa ei ole sijaa päihteille”, Liukkonen kertoo.

Hän jatkaa, että ehkäisevä päihdetyö on noussut jääkiekkoseurassa esiin myös Mikkelin kaupungin strategian innostamana. Kaupungin strategiassa asukkaiden hyvinvointiohjelmaan on kirjattu tavoitteeksi päihteidenkäytön vähentäminen ja terveyden ja hyvinvoinnin lisääminen.

Jokainen junnu on tärkeä

”Junnujoukkuessa pyrimme huomioimaan kaikkia pelaajia tasapuolisesti, olemme lapsille ja nuorille läsnä ja tukena eri elämäntilanteissa. Uskon, että aidosti välittämällä ja ohjaamalla nuoria terveelliseen elämäntapaan luomme ilmapiirin, joka tukee päihteettömyyttä. Urheilijan henkilökohtainen menestys tulee sitten siinä ohessa”, Kimmo Liukkonen sanoo.

Haasteitakin on. Liukkonen toteaa, että urheiluseurassa ei esimerkiksi tiedetä lapsen ja nuoren mahdollisista ongelmista kotona tai koulussa. Harrastuksen parissa nuoren pahoinvointi näkyy oireiluna, johon on vaikea päästä kiinni.

Hyvän yhteisön ja roolimallien kautta voidaan kuitenkin vaikuttaa nuorten asenteisiin päihteitä kohtaan. Esimerkiksi Liukkonen nostaa lokakuun puolivälissä julkaistun videon, jolla Juniori-Jukurien pelaaja Mikko Kokkonen puhuu nuuskan käytön haitoista.

”Kokkonen on todella lupaava A-junnujen SM-liigajoukkueessa pelaava kaveri. Tällaisten esimerkkien kautta junnut huomaavat, ettei nuuskaaminen ole mitenkään hienoa. Kokkonen on todellinen tulevaisuuden lupaus, hän harjoittelee myös Jukurien aikuisten liigajoukkueen kanssa”, Liukkonen kehaisee.

mediatiedote 7.11.2016

Päihteidenkäytön ja pelaamisen puheeksiotto tehokas tapa haittojen ehkäisyssä

Päihteidenkäytön puheeksiotto on yksinkertainen ja toimiva tapa ehkäistä päihdehaittoja. Puheeksiotto tulisikin ottaa systemaattiseen käyttöön ainakin sosiaali- ja terveydenhuollossa. Päihteidenkäyttöön ja erityisesti rahapelaamiseen liittyvät toimintakäytännöt vaihtelevat Suomessa, eikä rahapelaamiseen liittyvää ongelmaa aina edes tunnisteta ammattilaisten keskuudessa.

”Monien fyysisten, psyykkisten ja sosiaalisten ongelmien taustalta löytyy usein myös päihteiden käyttöä. Siksi tämän asian esille nostaminen ja käsitteleminen yhdessä asiakkaan kanssa on tärkeää. Mikäli riskikäyttö tunnistettaisiin ja saataisiin katkaistua riittävän ajoissa, se olisi sekä inhimillisesti että taloudellisesti kannattavaa”, A-klinikkasäätiön johtava ylilääkäri Kaarlo Simojoki sanoo.

Ehkäisevää päihdetyötä tekevien järjestöjen mukaan puheeksiotosta tulisi tehdä sosiaali- ja terveydenhuollossa tapa ja osa rutiinia. Tällöin kaikilla asiakkailla olisi yhtäläinen mahdollisuus tulla kuulluksi ja mahdollinen kysymiseen liittyvä jännite ja leimautumisen pelko vähenisivät. Omaa päihteidenkäyttöä tai pelaamista koskevan keskustelun aloittaminen on haastavaa kenelle tahansa. Tästä syystä ehkäisevää päihdetyötä tekevät järjestöt korostavat, että asiakastilanteissa vastuu päihteidenkäytön tai pelaamisen puheeksiotosta tulisikin aina olla ammattilaisilla.

Yhdenmukaisten puheeksioton toimintakäytäntöjen kehittäminen edellyttää sekä työntekijöiden että johdon sitoutumista. On tärkeää, että työntekijät kysyvät asiakkailta haastavistakin aiheista, ja johto mahdollistaa henkilöstön jatkuvan osaamisen kehittämisen niin puheeksiotossa kun tukipalveluiden etsimisessä.

Ehkäisevän päihdetyön järjestöverkosto järjestää Ehkäisevän päihdetyön viikolla 7.-13. marraskuuta kampanjan, jolla halutaan kannustaa ja tukea ammattilaisia ottamaan päihteet ja pelaaminen puheeksi asiakkaidensa kanssa. Kampanjaa varten ja ammattilaisten työn tueksi on koottu puheeksiottoa käsitteleviä työkaluja sekä muuta materiaalia osoitteeseen www.kysyminenkannattaa.fi

​Lisätiedot:

www.kysyminenkannattaa.fi